zondag 12 mei 2013

Rabarbertijd

Rabarber
Gisteren was het weer zover! Tijd voor rabarbermoes! Met mijn vergiet en mijn mesje in de hand, de moestuin in. Als een grote dame snijd ik de rabarbersteel bij de grond af. De grote bladen zijn voor de kippen. Niet dat ze daar van eten (want rabarber is giftig!). Toch vinden ze het leuk om ertussen te scharrelen al zijn de bladeren vaak groter dan HENzelf!

Tijd voor rabarbermoes! Deze maak ik klaar volgens "De dagelijkse keuken" (uit 1952) met recepten voor gelegenheden zoals  "als de man promotie maakt" of "de knapzak van de man".


Rabarbermoes ("De dagelijkse keuken" 1952)

1/2 kg rabarber - 150 gr kristalsuiker

  • Snijd de voetjes van de rabarberstokken af.
  • Was de stokken indien zij erg bevuild zijn, zo niet wrijf ze af met een vochtige doek.
  • Pel ze niet maar snijd ze in stukken van 2 cm.
  • Laat de suiker met 1 soeplepel water smelten en laat flink doorkoken
  • Roer alles dooreen tot moes met een houten lepel
  • Bind met een weinig gebroken maïsbloem indien nodig (Dit zou ik zelf nooit doen ;))

Rabarbermoes




Achteraf had ik wat last van mijn darmen, maar ik kan nooit geloven dat het van de rabarbermoes kwam! ;) Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten