donderdag 5 september 2013

Oma's Appeltaart

L i e s b e t h ®


Mooi twee aan twee in de rij stappen we allen met onze zware boekentas naar het zebrapad. De juf houdt het verkeer tegen en laat ons oversteken. 







Langs het kleine baantje dat naar oma loopt, ligt een kaboutertuintje met een vijvertje, een molen en kleine poppetjes. Het is een plaatsje waar bijna elk kind na school nog even blijft rondhangen. Turend over het hekje, want misschien is er iets nieuw in het dorp!

Ik sta te dromen naar het molentje in het kabouterdorp terwijl David mijn schoolkameraadje en tevens mijn buurjongen voorbij rijdt op zijn fiets. *ring* ring* Hij zwaait uitbundig.
Ik zou het leuker vinden dat hij met mij mee stapt maar hij verkiest een ander meisje uit de klas. oh ja moet hij weten :) 
Als ik later de oprit oploop, word ik overspoelt door een zoete gebakken geur. Oma heeft appeltaart gemaakt!

Tijdens het maken van de appeltaart kwamen de herinneringen mee met de geur. Ze namen me mee langs het kabouterdorp. Waar ik na school stond, aan de hand van oma ,kijkend hoe de kaboutertjes tot leven kwamen..
Toen ik nog kleiner was ging oma altijd langs het tuintje met mij. Zij heeft me geleerd om te kijken en te dromen. Nu ik groter ben kom ik met de kinderen.

Momenteel staat het huis met het tuintje te koop. Met het huis zullen ook de kabouters verdwijnen. De eigenaar is overleden. Maar hij mag gerust zijn, in onze herinneringen blijft de molen met de kabouters nog even bestaan..


Appeltaart

5 eieren (van onze kipjes)
180gr boter (geheim 1: neem ongezouten goeie boter!)
230gr suiker
250gr zelfrijzende bloem
glaasje cognac (ik neem een vleugje Amaretto)
appelen (vers geplukt uit de tuin "Boskoop")

Werkwijze volgens oma:
Klop het eiwit op van de 5 eieren en hou het apart
In een kom boter laten week worden, suiker onder roeren en de eierdooiers eronder kloppen ( geheim 2: klop dit tot het echt lichtgeel ziet)
de bloem toevoegen
beetje cognac toevoegen en alles mengen
het opgeklopte eiwit eronder roeren

Alles in een taartvorm (ik gebruik bakpapier in de taartvorm) gieten en de gesneden appels erop leggen. Zoveel als mogelijk.
Indien je ringen kan snijden van je appels,doe het dan zo. Dan is je taart lekker smeuïg.

Bakken in de oven 30 minuten op 175° (buitenkant bruinen)
dan 1 kwartier op 150° (binnenkant garen)

Smakelijk!

L i e s b e t h®




Geen opmerkingen:

Een reactie posten